Telstar Sport & Fashion slaat zowel lokaal als regionaal haar vleugels uit

24 November 2008 / Redactie / Sponsors




Opening megastores en sponsoring VVOG moeten Telstar nog meer naamsbekendheid geven

door Marco Jansen

Hoewel mei 2008 voor VVOG op sportief gebied een slechte maand was waarin het hoofdklasserschap werd verspeeld, sloot de club in die periode op commercieel vlak een voortreffelijke deal. Want door met Telstar Sport & Fashion in zee te gaan, heeft VVOG een toonaangevende retailer in sport- en vrijetijdskleding aan zich weten te binden. Het Harderwijkse bedrijf fungeert voor de komende vier jaar als kledingsponsor en is daarnaast hoofdsponsor van de jeugd.

Telstar Sport & Fashion heeft de afgelopen jaren een spectaculaire groei doorgemaakt. In 1962 begonnen als surfwinkel, ging het bedrijf met de komst van Lex Groothengel in 2001 een geheel andere koers varen. Groothengel, die als directeur van de ING-bank, de Rabobank en het Dolfinarium een schat aan ervaring opdeed in het bedrijfsleven, richtte zich vanaf zijn entree ook op de zogenoemde functionele sporten. “Dit zijn populaire sporten waarvoor altijd vraag naar producten zal blijven bestaan, zoals voetbal, hockey, tennis en hardlopen”,  vertelt bedrijfsleider Erwin Westerink, die in 2006 door Groothengel uit een sportzaak in Nunspeet werd weggeplukt. “Door een breed aanbod aan materialen en kleding in deze productgroepen aan te bieden, voldoen we aan de wensen van een groot publiek. Maar ook op het gebied van surf en kite voeren we nog steeds een breed assortiment. Op dat vlak hebben we zelfs landelijke bekendheid. Inmiddels is Telstar uitgegroeid tot een grote regionale speler op het gebied van sport en fashion.”

Om niet te worden beperkt door de regels en concepten van de franchise organisatie Intersport koppelde Telstar zich in 2006 los van deze winkelformule. Tegelijkertijd werd de toenmalige zaak in de Donkerstraat geïntegreerd in de locatie aan de Lorentzstraat, waar met 2500 vierkante meter veel meer mogelijkheden tot uitbreiding van het assortiment lagen. “Dat was een meesterzet die ons geen windeieren heeft gelegd. Want hoewel er door de afgelegen locatie relatief weinig aanlooppubliek is, zoals we dat in de binnenstad wel hadden, komen mensen hier gericht om spullen te kopen. Bovendien is hier gratis parkeergelegenheid”, aldus Westerink. “Telstar is door de verzelfstandiging een eigen label geworden, dat haar eigen koers vaart, eigen collecties samenstelt en niet gehinderd wordt door beperkingen van boven. We hebben een hele goede formule die veel mensen aanspreekt en die ook duidelijk afwijkt van die van Intersport. Telstar staat voor herkenbaarheid en voor trendy producten. We zitten bovenop de markt en gaan mee in trends. Daarbij richten we ons op alle doelgroepen. Zowel voor basic kleding in de vorm van een standaard trainingspak als voor trendy merken als Esprit en Bjorn Borg zijn mensen bij ons aan het juiste adres. In alle segmenten die de winkel kent, vind je veel van allerlei merken. Behalve op de functionele sporten mikken we ook op zogenoemde hypes als inline skaten. Zulke sporten komen en gaan in animo, maar op het moment dat er vraag naar is, zorgen we er wel voor dat we het in huis hebben. Dat geldt ook voor een rage als nordic walking, die goed valt te integreren in het bestaande outdoor segment.”
Belangrijk voor de naamsbekendheid is volgens Westerink ook het marketingapparaat en het verlenen van goede service. “De outlets op vaste data in het jaar, waar we veel aandacht aan besteden en waarbij mensen waardebonnen krijgen voor ingeleverde tweedehands kleding, doen goed werk. Dat geldt ook voor onze klantenkaart, waarmee door het verzamelen van punten ook waardebonnen kunnen worden verdiend. ”

Directeur Groothengel liet bij de heropening van de locatie aan de Lorentzstraat in 2006 weten dat Telstar ondanks het riante vloeroppervlak weinig mogelijkheden tot uitbreiding had. Twee jaar later heeft de ambitieuze eigenaar de daad bij het woord gevoegd en in Deventer een even grote en qua opzet zelfs modernere megastore geopend. In het stadion van FC Zwolle wordt na de zomer zelfs een vestiging van 4300 vierkante meter betrokken. In dit filiaal zullen op termijn studenten een duale opleiding tot sportverkoper kunnen volgen. Telstar slaat dus nadrukkelijk haar vleugels uit. “Er is een duidelijke intentie om door te groeien en er gaan als het goed is nog wel een aantal megastores volgen. We willen zo een bepaald gebied bezetten en daarbinnen Telstar uitdragen, met als doel om uiteindelijk landelijke naamsbekendheid te verwerven. Maar eerst moeten we maar eens zien te bereiken dat we in meerdere regio’s marktleider worden”, blijft Westerink realistisch.

De enthousiaste bedrijfsleider, die zichzelf nog wel eens verbaast waar hij is beland, richt zich zelf op de plaatselijke consument. Door sportsponsoring wil Westerink de lokale sporter naar zijn winkel halen. Telstar sponsort sinds de komst van de Elburger nu zes voetbalclubs in de omgeving en toont daarmee affiniteit met voetbal te hebben. “We maken sponsordeals met sportverenigingen. Zij krijgen wat van ons en schaffen hun kleding en materialen aan bij ons. Op deze manier proberen we hun leden te stimuleren om bij ons hun spullen te kopen. Bij VVOG zijn we nu zowel kledingsponsor als hoofdsponsor bij de jeugd. Sporthuis Den Besten verzorgde voorheen altijd de kleding, maar door dit bedrijf over te nemen hebben we de banden met VVOG aan kunnen halen. Het stak me namelijk wel dat de grootste sportzaak van Harderwijk geen overeenkomst met de grootste voetbalclub van Harderwijk had”, zegt Westerink eerlijk. “Overigens is de bedrijfsleidster van Den Besten nu ook bij ons in dienst.”

Met VVOG is Telstar een vierjarige verbintenis overeengekomen. “Wij leveren in die periode alle mogelijke voetbalkleding en –materialen die de club en de leden nodig hebben. Van pakken, shirts en schoenen tot ballen, doelnetten en cornervlaggen. Als kledingsponsor voorzien we de shirts op de achterkant van het Telstar logo. Een gedeelte krijgen ze en een gedeelte kunnen ze tegen een interessante prijs kopen. Bovendien loopt er een actie waarbij alle jeugdleden bij aankoop van een paar nieuwe voetbalschoenen een groen witte Telstar/VVOG bal cadeau krijgen. Kinderen zijn blij met zo’n bal en wij geven op deze manier nadrukkelijk onze intenties tot samenwerking aan. We delen bovendien de visie dat de jeugd de toekomst heeft en dat onderstrepen we door het hoofdsponsorschap van de VVOG-jeugd. Ik verwacht dat er een goede exposure op gang komt en dat Telstar en VVOG een team gaan vormen. VVOG is een club van duizend leden. Wanneer ik deze doelgroep kan bewegen regelmatig naar Telstar te komen, is mijn missie gelukt.”

Kader:
Erwin Westerink (37) is een geboren en getogen Elburger en voetbalde in zijn jeugdjaren met de uit Elburg afkomstige VVOG-iconen Marijn Zegers, Edwin van Dieren en Gerrit Zwep. “Bij ESC heb ik tien jaar met deze lichting samengespeeld, maar toen de selecties voor het eerste en tweede zich aandienden, heb ik voor het werk gekozen. Ik heb daar overigens geen spijt van gehad.” Nadat Westerink vijftien jaar werkzaam was geweest in een Nunspeetse sportzaak, werd hij door Lex Groothengel benaderd om bij Telstar te komen werken. “Ik ben er trots op dat ik hier mag werken en zie Lex als een goede leermeester. Ik zie dit als mijn Telstar-shop, al moet ik me nog steeds bewijzen. Ik heb ook ambities, die ik binnen Telstar denk te kunnen realiseren.” Westerink noemt zichzelf ‘voetbal-minded.’ “VVOG is voor mij een aansprekende naam, een club die altijd hoog speelde en indruk maakte. Ik was als fan wel een beetje ziek van de degradatie, het is toch even slikken. We moeten er echter niet te lang bij stil staan, want VVOG is een club die thuishoort op het hoogste niveau en heeft ook de ambitie om daar zo snel mogelijk weer terug te keren.”

Lees bericht

Gewijzigd speelschema Acerbis oliebollentoernooi

20-12-2024

Het speelschema van het Acerbis oliebollentoernooi is gewijzigd !! We spelen niet in 3 maar in 4 poules.

Lees bericht

Eerste seizoenshelft Voetbalschool Dolfijn

19-12-2024

De eerste seizoenshelft van Voetbalschool Dolfijn zit erop! Iedere zaterdagochtend hebben kinderen van 4 t/m 6 jaar kennisgemaakt met veldvoetbal. Het is leuk om te zien hoe de jongste jeugd met vriendjes en vriendinnetjes sportief bezig zijn. 

Lees bericht

VVOG 9.1 in het nieuw

19-12-2024

Dankzij trouwe sponsors Randmeer makelaars, de Hypotheker én van Gilst Credit Management lopen de voetballers van JO9-1 er weer tiptop bij!

Nieuwsoverzicht Archief