24 December 2007 / Redactie / Sponsors
Nadat René Roelofs van Beelen Sloopwerken, VVOG’s hoofdsponsor, een bedrijfspresentatie had gedaan, was het de beurt aan Jansma om zijn verhaal te doen. In een tweegesprek met Harderwijker Jan Douwe Kroeske, die optrad als vragensteller, toonde hij zich bijzonder openhartig.
Jansma (60) verwierf bekendheid als sportpresentator bij Studio Sport en later Canal+ (tegenwoordig Sport1) en als televisieproducent met zijn inmiddels verkochte bedrijf WK Producties. Sinds 2004 is hij perschef van het Nederlands Elftal. Hij had zijn verhaal toegespitst op de actualiteit en gaf een interessante bespiegeling op het onlangs aangekondigde vertrek van Marco van Basten, die na het EK 2008 stopt als bondscoach. “Ik ben het eens met zijn besluit om na vier jaar te stoppen en heb hem niet op persoonlijke titel over willen halen. Ik kan begrijpen dat hij het na vier jaar tijd vindt voor een nieuwe uitdaging. Zelf zou ik nog wel door willen gaan als perschef, met de komst van een andere interessante bondscoach. Een WK is echt fantastisch om in deze rol mee te maken en bovendien moet de beste tijd van dit elftal nog komen.” Jansma vindt Nederland geen favoriet voor de Europese titel in Oostenrijk en Zwitserland aanstaande zomer. “Ik hoop dat we vanuit de underdogpositie tot goede prestaties komen. Roemenië is outsider, maar van Duitsland verwacht ik dan weer niet zo veel”, aldus de perschef, die aangaf zelf soms zenuwachtiger voor een wedstrijd te zijn dan de spelers. “Laatst moest ik door Giovanni van Bronckhorst tot rust worden gemaand. Ik toon veel bezieling en nervositeit, kan erg gespannen zijn. Bij het late doelpunt van Ruud van Nistelrooij tegen Albanië reageerde ik emotioneel. Ik kan mijn openheid niet altijd onderdrukken.” Als perschef heeft Jansma een rol in het spel tussen de bondscoach en de journalisten. “Ik kan me kapot ergeren als journalisten hun huiswerk niet hebben gedaan, maar corrigeren doe ik niet meer. Aan de andere kant mag de bondscoach zich soms wat meer blootgeven, hij is erg introvert. Maar absoluut niet koel en zakelijk, zoals veel mensen suggereren. We willen in het voorjaar iets meer openheid geven door middel van interviews met dagbladen en tijdschriften en televisieoptredens van Marco van Basten. Het doel is om de andere kant van de medaille te laten zien, het is allemaal niet zo goed als men denkt. Toen Marco begon was het allemaal erg vrolijk en werd hij op een voetstuk geplaatst. Daar hadden we niet om gevraagd, maar inmiddels is het omgeslagen en is er geen sprake meer van sfeer tussen trainer en pers. In vergelijking met Advocaat reageert Van Basten wel rustiger. Het is journalistiek onjuist dat de pers speculeert of het niet beter is dat hij nu al vertrekt, temeer daar zijn boodschap geen enkele invloed heeft op de motivatie van de spelers.”
Bedrijfspresentatie Beelen
Voorafgaand aan het relaas van Jansma presenteerde Beelen Sloopwerken zich aan de circa 150 genodigden. Dit bedrijf is marktleider op het gebied van slopen en hoofdsponsor van VVOG. Onder toeziend oog van directeur Wim Beelen verzorgde Roelofs een vlotte presentatie waarbij naar voren kwam dat Beelen Sloopwerken zowel totaalsloop als renovatiesloop uitvoert. Het uitsluitend platslaan van een gebouw is er niet meer bij. Projecten hebben hun eigen ontwerp (het zogenaamde Design & Deconstruct® , waarbij goed wordt gekeken naar veiligheid, gezondheid en milieu. Zo neemt asbestsanering een belangrijke plaats in en heeft Beelen ook recycling hoog in het vaandel staan. 98% procent van de afvalstoffen afkomstig van de sloop van een gebouw wordt hergebruikt, met name door de wegen- en betonindustrie. Het bedrijf kent een sterke groei, heeft 300 medewerkers en een jaaromzet van 55 miljoen euro. Naast een diversiteit aan kleinere projecten (zoals flats, woningen, kantoren en scholen) zijn de Universiteit van Nijmegen, de Maascentrale Buggenum en het Wibauthuis in Amsterdam enkele grote opdrachten van Beelen. Hierbij worden grote sloopkranen ingezet. Machines hebben als voorwaarde dat ze vervoerbaar zijn over de weg, zodat Beelen overal door het land (en daarbuiten) kan opereren.
De avond werd afgesloten met ‘Petje op, petje af’, het welbekende spel van Holland Sport, waarbij de kennis van het verleden van VVOG werd getest onder de gasten. Ischa Hetebrij ging met de prijs, een dinerbon in de Hof van Hulshorst voor vier personen, aan de haal. Alle aanwezigen konden terugkijken op een geslaagde avond.
Het speelschema van het Acerbis oliebollentoernooi is gewijzigd !! We spelen niet in 3 maar in 4 poules.
De eerste seizoenshelft van Voetbalschool Dolfijn zit erop! Iedere zaterdagochtend hebben kinderen van 4 t/m 6 jaar kennisgemaakt met veldvoetbal. Het is leuk om te zien hoe de jongste jeugd met vriendjes en vriendinnetjes sportief bezig zijn.
Dankzij trouwe sponsors Randmeer makelaars, de Hypotheker én van Gilst Credit Management lopen de voetballers van JO9-1 er weer tiptop bij!